To_Do_List

Gebruik je wel of geen to-do lijst?

 

Er wordt de laatste tijd veel geschreven over het wel of niet gebruiken van een to-do lijst. Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen?

Degene die vinden dat een to-do-lijst niet werkt, geven o.a. als reden aan dat mensen gefrustreerd worden van hun al langer wordende lijst. En dat ze daardoor het gevoel hebben dat ze teveel ‘moeten’ doen.

Zelf gebruik ik graag een to-do lijst. Deze lijst probeer ik zo realistisch als mogelijk te houden. Het is fijn om mijn hoofd niet als opschrijfboekje te gebruiken, waardoor mijn hoofd minder vol is. En ik heb een duidelijk overzicht van dingen die ik ‘mag’ en ‘moet’ doen en vergeet zo eigenlijk niets meer.

Als ik de dag begin weet ik ook wat belangrijk is om in ieder geval die dag af te maken. En natuurlijk, afhankelijk van mijn bui, verschuif ik to-do’s, waar ik geen zin in heb, naar een ander dag. Het voordeel is wel, dat ik weet wat ik niet gedaan heb. En is het niet zo dat als ik ’s avonds eindelijk lekker op de bank zit er van alles door mijn hoofd schiet met wat ik vergeten ben te doen.

Misschien ook wel herkenbaar dat je tegen een grote klus of project aanhikt. Hiervoor kun je je to-do lijst ook goed gebruiken. Hak grotere projecten in kleinere behapbare stukken en zet ze goed in de tijd. Zo begin je er eerder aan en is het project toch op tijd gereed.

Er wordt me wel eens gevraagd wat beter is als to-do lijst: digitaal of een boekje. Het maakt niet uit waar je voor kiest. Hetgeen waar jij daadwerkelijk mee gaat werken is de beste keuze.

Jammer genoeg is er nog geen app die het werk uiteindelijk ook voor ons doet.

Veel succes!

Tineke